Mies, joka mullistaa autokaupan

Talouselämä 18.3.2011 teksti Mikko Laitila

”Sunny Car Centerin tilojen vuokraus alkaa tänään”, Markku Ritaluoma julistaa.

Neuvotteluhuoneen pöydällä viuhuvat Hämeenlinnaan suunnitellun 100 miljoonan euroa maksavan autotalohankkeen piirustukset.

”Tässä näet havainnekuvan ja tästä kartasta näet, kuinka rakennus sijoittuu Hämeenlinnan pohjoispuolelle.”

Sunny Car Center -hankkeen puuhamies, projektiyhtiö Sunny Car Center Hämeenlinna Oy:n toimitusjohtaja Ritaluoma esittelee Hämeenlinnaan kaavailtua megahanketta, 75 000 neliömetrin autokauppaa.

Suunnitelma on uskomaton. Sunny Car Centeristä pitäisi tulla Euroopan suurin autokaupan palvelukeskus, jossa voi ostaa, huollattaa, korjauttaa ja katsastaa auton. Nelikerroksisen autokaupan jättiläisen on tarkoitus kohota Hämeenlinnaan Kirstulan alueelle, josta kaupunki on varannut autokaupalle 28 hehtaarin maa-alueen.

Myyntinyrkikseen Ritaluoma on palkannut autokaupan konkarin Esko Kiesin. Kiesi tuli suurelle yleisölle tutuksi, kun hän joutui väistymään Audin myyntijohtajan paikalta vertailtuaan naisia autoihin Anna-lehden erikoisnumeron haastattelussa. Ritaluoma luottaa Kiesiin, jonka johdolla Audin markkinaosuus kymmenkertaistui kymmenessä vuodessa.

Hankkeen arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Paavo Sollamo Oy.

Suunnitelman mukaan rakentaminen voisi alkaa 2012 ja autotalo aloittaisi tammikuussa 2014.

Autotavaratalohankkeen kriittisin vaihe on vuokralaisten hankkiminen.

 Kiesi on sopinut tapaamisen jo ainakin Osuuskauppa Hämeenmaan, Kamuxin ja Auto-Ilveksen johdon kanssa ja aikoo tavata kaikki Hämeenlinnan autoliikkeiden edustajat parin viikon kuluessa.

”Yritämme viedä läpi ihan uudenlaista ajatusmallia”, Kiesi sanoo

Siitä totisesti on kysymys. Jopa kymmenen autokauppiaan houkutteleminen saman katon alle on jotakin aivan uutta. Autokauppa on perinteisesti keskittynyt samalle alueelle, mutta kukin merkki on pitänyt mustasukkaisesti kiinni oman katon alla sijaitsevasta myyntitilastaan. Autotavaratalo on tähän saakka ollut mahdottomuus.

Uuden autotalojätin sydän ovat showroomit, uusien autojen esittelytilat. Jokainen automerkki saa omat tilansa, joista ei näe naapurin osastolle.

Autokauppiaat yhteen kokoava talo kasvattaisi Sunny Car Center -puuhamiesten visiossa alueen autokaupan kukoistukseen.

”100 kilometrin säteellä asuu kaksi miljoonaa ihmistä ja Helsinki kasvaa 40 asteen sektorissa kohti pohjoista. Emme vie keneltäkään pois vaan rakennamme uutta”, Kiesi sanoo.

Suomeen on odotettu jo vuosien ajan ulkomaisen autokaupan tuloa. Voisiko vuokralaiseksi tulla joku ulkomainen autokauppias?

”Pidän sitä mahdollisena, jopa todennäköisenä”,  Ritaluoma sanoo.

Ritaluoma näkisi autotalokonseptin mielellään myös muualla Suomessa, tai ehkä jopa ennen sitä Keski-Euroopassa, jossa hanke kuulemma on herättänyt suurta mielenkiintoa.

Autojen lisäksi Sunnyssa olisi edustettuna kaikenlaiset moottorilla liikkuvat vempaimet mönkijöistä moottorikelkkaan. Ja tietenkin autovaraosaketjut, vuokraamot ja muut oheistarpeiden myyjät. Muutama tukipalveluiden tuottaja on jo lupautunut vuokralaiseksi, mutta yritysten nimeä Ritaluoma ei vielä kerro.

Mutta kuka Markku Ritaluoma oikein on?

Ritaluoma on kiinteistösijoittaja- ja kehittäjä, joka toimii omistamansa yhtiön Sunny Tradingin kautta. Julkisuudessa hän ei ole viihtynyt.

Mies ei itse ole koskaan myynyt autoja, mutta on hoitanut autokaupparyhmittymien kiinteistöjä ja hankkinut tontteja.

Ritaluoma on omistanut ja välittänyt paljon maata Kehä 3:n alueelta, esimerkiksi Vantaalla sijaitsevan Länsiauton autotalo Magneetin tontti on Ritaluoman välittämä. Länsiauton enemmistön omistavat Sami ja Pertti Laine, poika ja isä. 

Ritaluoma omisti muutama vuosi sitten Variston autotalon, jossa Länsiauto oli vuokralaisena.

”Työn tekeminen Laineen kaltaiselle sijoittajalle on ollut kunnia-asia”, Ritaluoma sanoo.

Muiden liikekumppaniensa nimiä hän ei kerro, mutta hänellä on myös ollut merkittäviä liikesuhteita venäläisten liikemiesten kanssa.

”Olen tehnyt parikymmentä vuotta töitä tahoille, jotka haluavat pitää matalaa profiilia”, Ritaluoma sanoo. 

Sunny Car Centerin suunnitteluvaiheen rahoittavat Ritaluoma ja Antti Peltoniemi. Hän on Ritaluoman vanha kumppani, joka vaurastui myytyään rakennusliike Seiconin Peabille.

Projektiyhtiö Sunny Car Center Hämeenlinnassa on mukana myös Hämeenlinnan kaupungin osittain omistama sijoitusyhtiö.

Ritaluoman ydinosaaminen on kiinteistöbisneksessä. Ennen vuotta 1990 hän toimi urheilukauppiaana. Liiketoimistaan mies kertoo valikoidusti, toisaalta hän tykkää näyttää ja käyttää varallisuuttaan.

Ritaluoma esiintyi Kauppalehdessä pari vuotta sitten kunnostaessaan Helsingin Kuusisaaressa sijaitsevaa omakotitaloaan myyntiin. 6,5 miljoonan euron talo oli tuolloin kallein Suomessa myynnissä ollut yksityisasunto.

”Minulla on ollut hyvä asiakkaita ja olen tehnyt töitä heidän kiinteistöjensä eteen. Tällä olen jotakin pientä saanutkin”, Ritaluoma naurahtaa.

Mies itse asuu Espoon Nuuksiossa, Pitkäjärven rannalla. Naapurustoon kuuluvat muiden muassa Kalle Isokallio ja Helsingin entinen kaupunginjohtaja Kari Rahkamo.

Ruskettunutta rannetta komistaa huomiota herättävän kokoinen Cartierin kello ja maku autojen suhteen on jopa vielä kalliimpi. Ritaluomalla on myös ”iso talo” Floridassa, jossa hän vietti koko vuoden 2009.

”Mä tein sitä ennen 10 vuotta niin paljon töitä, että oli hyvä pitää pieni breikki.”

Ritaluoman yrityksen Sunny Trading Oy:n liikevaihto on heilahdellut reippaasti. Vuonna 2009 yhtiö teki 150 000 euron liikevoiton 7 miljoonan liikevaihdolla. Vuotta aikaisemmin yhtiö teki tappiota.

”Oma pääoma on aina ollut kohdallaan”, Ritaluoma toteaa.

Urheilusponsoroinnissa Sunny Trading on tuttu nimi. Parhaimmillaan yritys sponsoroi suurinta osaa SM-liigan joukkueista, nyt enää Jokereita, HPK:ta ja Ilvestä. Ritaluoma käyttää sponsorointiin satoja tuhansia euroja vuodessa.

Ritaluoma käy katsomassa NHL:n pelejä ja ihailee Ilves-Hockey Oy:n pääomistajaa, suomalaissyntyistä Yhdysvalloissa asuvaa Vincent Manngardia, joka on laittanut miljoonia omaa rahaansa suomalaisen jääkiekon hyväksi.

”Jotkut voivat ihmetellä, että onko järkeä laittaa rahaa urheiluun, mutta mitään en saa täältä mukaani. Olen ollut aina hirveän ylpeä siitä, että olen voinut rahoittaa urheilua ja juniorityötä. Tämä tulee sydämestä”, jääkiekkoa HIFK:ssa juniorina pelannut Ritaluoma sanoo.

Kesken haastattelun Ritaluomalle saapuu vieras, Kehityskeskus Oy Hämeen toimitusjohtaja Heikki Hietanen, HPK:n hallituksen puheenjohtaja – ja Ritaluoman tuttu. Hänkö yhdisti Hämeenlinnan kaupungin ja Markku Ritaluoman intressit?

”Ei ei. Ei Heikillä johdatuksia tähän ole” Ritaluoma kiistää.

Sattumoisin Sunny Tradingin sponsoroimat seurat edustavat Sunny Car Centerin potentiaalista vaikutusaluetta.

 On aika lähteä tontille, jonne autokaupan pitäisi nousta. Istahdamme Esko Kiesin Audi A6:n nahkapenkeille ja moottori murahtaa käytiin.

”Hämeenlinna on logistisesti erinomainen paikka, Etolakin teki tänne juuri varastokompleksin”, Ritaluoma sanoo.

Hämeenlinnan pohjoisosassa Kirstulassa avautuu 28 hehtaarin kokoinen, autokaupalle kaavoitettu peltoaukea. Idässä rajan piirtää rautatie, lännessä Tampereen moottoritie.

Ritaluoma suunnittelee, että autotalosta myytäisiin vuosittain peräti 4 000 uutta ja 10 000 käytettyä autoa. Määrät ovat huimia. 

Sunnyn kauppiaat siis myisivät yli viisi prosenttia kaikista tänä vuonna Suomessa kuluttajille myytävistä uusista autoista, sillä autoalan ennustamasta 122 000 uudesta henkilöautosta peräti 40 prosenttia myydään yrityksille.

Kiesi muistuttaa, että kun autotalo aloittaa tammikuussa 2014, autokaupan toimijat ja tarpeet ovat ehtineet muuttua. Päivittäistavarakauppa on varmistellut myynnin kasvua jo vuosien ajan rakentamalla uutta myymälätilaa. Voisiko sama toimia autokaupassa? 

 Sunny Car Center haluaa olla autokaupan tulevaisuuden tekijä.

”Uskallan väittää, että vuositasolla autokauppiaan kulut jäävät Sunny Car Centerissä pienemmäksi kuin omassa kiinteistössä”, Ritaluoma mainostaa. Tontti on Hämeenlinnassa jopa viisi kertaa halvempi kuin Kehä 3:n varrella, keskuksen neliövuokra on 15 euron tietämillä.

Puolet tiloista pitäisi olla vuokrattuna kesäkuun loppuun mennessä, lokakuun loppuun mennessä jo 70 prosenttia.

Liittymät alueelle ovat kunnossa ja hankkeen perustan vankinta osaa on Hämeenlinnan kaupungin innostus asiaan. Mistä tämä enää voisi kiikastaa?

 Kiesin Audi kehrää halki nykyisen vanhan autokauppakeskittymän Kaurialan kaupunginosassa.

Ritaluoma neuvoo Kiesiä kaartamaan Länsiauton autotaloon, jonka pääomistajia ovat sijoittaja-Laineet. Olisiko Länsiauto ensimmäinen varma vuokralainen?

Ei ole. Länsiauton toimitusjohtajan Markku Mäkelän mukaan asia on täysin auki. Hänen mukaansa tarvitaan konkreettisempaa tietoa hankkeesta, ennen kuin peukaloa voi kääntää kumpaankaan suuntaan.

Myös muut Talouselämän haastattelemat autokauppiaat epäröivät, maahantuojat eivät ota kantaa. Hankkeen pitää kiinnostaa molempia, jotta se voisi toteutua.

Yksittäisen autodiilerin näkökulmasta tilanne on vaikea. Miten sitoutua vuosien kuluttua valmistuvaan hankkeeseen, kun merkkien edustukset voivat vaihtua hetkessä? Osaa autokaupan päättäjistä projekti kiinnosta, toiset pitävät sitä suuruudenhulluna, sillä etenkin uusien autojen kaupan katteet ovat ohentuneet olemattomiin.

Puuhamiehet ovat valmiita joustamaan kaupan ehdoilla: alkujaan kahdeksankerroksinen rakennus on juuri äskettäin madaltunut suunnittelupöydällä 3 kerroksiseksi.

”Autokauppa haluaa suunniteltua matalamman rakennuksen. Neliömäärät pysyvät ennallaan”, Ritaluoma sanoo.

 Ehkä tehokkaimman houkuttimen autokauppiaille tarjoaa hankkeeseen sitoutunut Hämeenlinnan kaupunki, joka haluaa vanhat autotalot pois Kaurialan alueelta keskustan tuntumasta. Kaupunki haluaa alueelle kerrostaloja.

”Meille tämä on kehityshanke. Kaupungin mukana olo tuo Sunny Car Centerille uskottavuutta”, apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo sanoo.

”En olisi ikinä ryhtynyt tähän, ellei kaupunki olisi näin voimakkaasti mukana”, Ritaluoma paljastaa.

Uskottavuutta hanke tarvitsee. Ritaluoman pitäisi kerätä muutamassa kuukaudessa sijoittajilta 100 miljoonaa euroa, jotta hanke voisi toteutua suunnitellulla tavalla.

Ritaluoma kertoo haastatelleensa viimeisen kahden kuukauden aikana 42 ulkomaista sijoittajaa läpi.

”Noin 15 prosenttia tästä joukosta on antanut hyvin positiivista palautetta Sunny Car Centeria kohtaan, heidän kanssaan jatketaan keskusteluja. Kun nyt saamme vähän vuokrasopimuksia aikaiseksi, touko-kesäkuussa voimme julkistaa ensimmäiset hankkeeseen sitoutuneet sijoittajat.”

”Onpa joukossa sellaisiakin investoreja, jotka lähtevät rahoittamaan koko hankkeen, kunhan autotalon tilat on vuokrattu 40 prosenttisesti.”

100 miljoonaa on suuri summa, mutta Ritaluoman mielestä oikeille kiinteistösijoittajille se on miellyttävän iso, suorastaan sopiva.

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *